• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26902
+
-

احیای نقش کردستان در بازار  گوشت و مرغ

محمدتوفیق مشیرپناهی| سنندج-خبرنگار:


در کشور ما کشاورزی از دیرباز جایگاه والایی داشته است. رشد علوم و فنون و دستیابی بشر به جنبه‎های مختلف دانش موجب شد به تدریج در کشاورزی دگرگونی‌هایی رخ دهد‌ و با دوری گرفتن از کشاورزی سنتی، بازدهی و نتیجه مطلوب‌تری به دست آید. از جمله دستاوردهای دنیای مدرن صنعت طیور است. 

اکنون پرورش مرغ، بلدرچین و شترمرغ در برخی جوامع جهان به تجارتی سودآور تبدیل شده است.بخشی از دانش کشاورزی که نسبت به دوران گذشته تفاوت‌‌های اساسی کرده بخش طیور است که ناظر بر پرورش گونه‌های مختلف پرندگان برای فروش در بازارهاست. وجه اساسی این حوزه نیز مرغداری و صنایع جانبی و وابسته به آن است که موجب شده است این رشته از صنعت از جنبه‌های مهم رشد اقتصاد در کشور و استان به شمار رود. 

با توجه به مصرف زیاد فراورده‌های مرغ‎داری باید برای نوسانات قیمت آن فکری کرد، زیرا در یک ماه گذشته در استان افزایش قیمت 60درصدی داشته است. با توجه به این‎که افزایش قیمت در اتحادیه مرغداران مصوب و تابع افزایش قیمت نهاده‎ها و جوجه است، در بازه زمانی 45روزه جوجه‎ریزی این افزایش جهشی قیمت (جدا از بازار بلدرچین و شترمرغ) توجیه اقتصادی ندارد. این‌که در کردستان امکان جوجه‌‌ریزی در تمامی فصول سال وجود دارد، مزیتی بزرگ محسوب می‌شود، ضمن آن‌که جغرافیای مناسب تمایل به سرمایه‎گذاری را در این زمینه فراهم می‌آورد. 

همه اینها نشان‌دهنده امکان تبدیل شدن صنعت طیور به یک صنعت مهم است، چون امکان تولید فراوان مرغ در این استان وجود دارد. این مساله می‌‌تواند موجب به وجود آمدن سهم مهمی برای کردستان در تجارت این محصول در بازارهای داخلی و خارجی شود. هم‌مرزی کردستان با کشور عراق و منطقه اقلیم فرصتی مناسب است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد. بارها گلایه‌‌های تولیدکنندگان و تجار کردستانی را از این‌که شرکت‌ها و بازرگانان کشورهای دیگر بازار اقلیم را قبضه کرده‌اند، بازتاب داده‌ایم. برنامه‌‌ریزی اصولی برای تولید مرغ و تخم مرغ می‌تواند موجب احیای نقش و سهم ما در این بازار پرمخاطب و گسترده شود. 

نکته مهم، اصلاح ساختار صنعت طیور در استان است که سازمان جهاد کشاورزی در آن نقش خطیری دارد. اگر این سازمان زمینه را برای تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ مهیا کند و امکان هم‌‌پوشانی لازم به وجود بیاید، می‌‌توان مانند شرایط بحرانی پیش‌آمده این روزها، هم در نرخ مرغ ثبات ایجاد کرد و هم با قدرت بیشتر به صادرات پرداخت.    با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید این محصول، ایجاد واحدهای کشتار مرغ در شهرستان‌های مختلف می‌تواند علاوه بر تضمین تولید مداوم و بدون وقفه این محصول، فرصتی را نیز برای ایجاد اشتغال مهیا کند. موضوع دیگر، بررسی بحران نرخ‎گذاری حال حاضر است که ضرورت دارد کارگروه تنظیم بازار در اتاق بازرگانی ایجاد شود تا بتوانیم از این بحران با تعادل بخشیدن به قدرت خرید مصرف‌کننده عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید